Archief

Boek Multiculturele Marketing

KLIK HIER OM TE BESTELLEN ! 

Veel Europese consumenten van Aziatische, Afrikaanse of Latino-afkomst zoeken herkenning in mainstream marketing- en communicatieplatforms. Zij willen geen marginale doelgroep zijn. In de grote steden zijn zij al de mainstream.

Marketeers staan voor tal van uitdagingen, maar zijn ook in verwarring. Zo mogen we volgens IKEA de introductie van een kiphotdog niet zien als handreiking aan groeperingen die geen varkens- of rundvlees eten. Daarentegen adverteert Subway met de halal Mango Chicken Sandwich. Dit boek over multiculturele marketing toont een uiterst gevarieerde consumentenmarkt. De publicatie spoort marketeers aan de multiculturele markt met open vizier te betreden. Want dé consument bestaat niet.

Veel praktijkvoorbeelden

Aan de hand van korte beschrijvingen van praktijkvoorbeelden worden de dilemma’s van marketing in een multiculturele omgeving geschetst. Waarom was er bij Coca-Cola’s Share a Coke campagne geen gepersonaliseerd flesje beschikbaar voor de talloze Mohamed’s in ons land? Hoe activeren global brands als Pepsi via buitenlandse online campagnes ook Nederlandse consumenten? Waarom is KFC soms halal, en dan weer niet? En is halal eigenlijk wel halal? Waarin ligt de oorzaak van de populariteit van Nickelodeon’s Dora, Diego en Kai-Lan Chow bij kinderen in een gemengde samenleving?

Dit boek schiet in vogelvlucht door een aantal thema’s. Zoals de toenemende internationalisering. De Bijenkorf is niet de enige winkelketen die profiteert van de sterke toename van vermogende toeristen en expats van buiten Europa. Of het medialandschap. De concurrentie van internationale media op het Nederlandse medialandschap wordt met de dag groter, en de populariteit van de Dino Show blijkt vooral online. Alcohol? Nee, niet elke moslim is geheelonthouder, en het Surinaamse PARBO Bier wenst de ‘moslimbroeders’ gewoon een gezegend ramadan toe.

Ook wordt in het boek stilgestaan bij de politiek, en de impact van de snel veranderende bevolkingssamenstelling op verkiezingen in binnen- en buitenland. Zeker relevant met het oog op de naderende gemeenteraadsverkiezingen. Daarnaast worden de bevolkingsstatistieken van het CBS op een aantal punten onder het vergrootglas gelegd. Dé consument bestaat niet bevat ook bijdragen van derden. Zo licht onderzoeksbureau Motivaction het EtnoMentality model toe, mede aan de hand van relevante praktijkbeschrijvingen, en beschrijft Harriet Duurvoort de ins and outs van Afrohair.

Alles is in beweging: het marketingvak en de samenleving; onze maatschappijvisie en de manier waarop we tegen culturele diversiteit aankijken; het medialandschap en de toenemende, internationale concurrentie daarin; digitale technieken en ethische vraagstukken. Wat vandaag werkt, kan volgend jaar passé zijn! Dé consument bestaat niet geeft daarom niet één waarheid, niet één manier waarop je als marketeer dat gemixte Nederland voor je merk kunt activeren. Want die ene manier is er niet, en als die er wel was, kan dat over een jaar allemaal heel anders zijn.

Auteur René Romer is eigenaar van diversity marketingbureau TransCity, werkte jarenlang als strategy director bij TBWA, en schreef eerder het marketingboek ‘Thuis in Nederland, praktisch handboek voor diversity marketing.’ Dé consument bestaat niet telt 353 pagina’s en is uitgegeven door Free Musketeers.