Nieuwe Britse cijfers onderbouwen de stelling dat de toenemende demografische variatie het steeds lastiger maakt om alleen via de reguliere landelijke massamedia, commercieel relevante doelgroepen nog maximaal te kunnen bereiken. Community marketing zal ook in het Engeland een rol gaan spelen die steeds belangrijker wordt. De toenemende demografische variatie blijkt uit de resultaten van de bevolkingscensus van 2011, die zojuist bekend zijn geworden. Het gaat om de eerste meting in tien jaar.
De groei van het aantal in het buitenland geboren burgers is enorm: een stijging met 2,9 miljoen in tien jaar tijd, waarvan een groot deel afkomstig is uit India, Polen en Pakistan. Het aantal inwoners dat zichzelf identificeert als moslim, is in diezelfde tien gestegen van 1,5 naar 2,7 miljoen. Daartegenover staat dat 59% van de bevolking aangeeft christen te zijn, wat wel weer een daling betekent met 4 miljoen: van ruim 37 miljoen in 2001 naar ruim 33 miljoen in 2011. Het aantal burgers dat geen religie belijdt, is gestegen naar 14,1 miljoen. Verder blijkt dat minder dan 50% van de bevolking is getrouwd.
Evenals in de Verenigde Staten, wordt er in Groot-Brittannië elke 10 jaar een grootschalig bevolkingsonderzoek gehouden waarin mensen zelf aangeven tot welke etnische groep ze zich zelf rekenen, wat hun religie is, welke taal ze spreken, hoe hun huishouden eruit ziet, en nog veel meer.
Naaste de 33,2 miljoen christen en 2,7 miljoen moslims, zijn er volgens deze census 817.000 hindoes, 423.000 sikhs, 263.000 joden en 248.000 boeddhisten. In Londen is bijna een derde van de inwoners niet in Engeland geboren. Er zijn 1,2 huishoudens in Engeland die thuis een andere taal dan het Engels spreken. Verder zijn Britten met een gemengde afkomst inmiddels zelfs de grootste “etnische minderheid” zijn
De steeds groter wordende variatie van de Engelse bevolking, een variatie die we in een andere samenstelling ook in Nederland zien, geeft eens te meer aan dat community marketing in zowel Engeland als Nederland met de dag belangrijker wordt om alle consumenten nog in voldoende mate te kunnen bereiken.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.