Het is een vraag die zich steeds meer opwerpt: wordt Nederland door België ingehaald? En dan hebben we het niet alleen over voetbal, maar ook over talloze andere terreinen waarop het denken in Nederland lijkt stil te staan.
EtnoMarketing is daarvan een mooi voorbeeld. Waar grote ondernemingen in Nederland vaker dan in het verleden van mening lijken te zijn dat ze de inmiddels ‘allochtone’ meerderheid van de bevolking in steden als Amsterdam, Rotterdam en Den Haag bij wijze van spreken gewoon met Piet, Klaas en Saskia kunnen aanspreken, neemt de aandacht voor EtnoMarketing, Multiculturele of Diversity Marketing in België juist toe.
Volgens Dagblad De Morgen verandert Wouter Torfs, CEO van Schoenen Torfs, het geweer van schouder en gaat resoluut voor marketing die rekening houdt met etnische (doel)groepen.
Naar eigen zeggen dacht Wouter Torfs, aldus De Morgen, dat consumenten een homogene groep waren. Geen nood dus aan specifieke marketing of een aangepast aanbod voor mensen met een migratieachtergrond. Nu denkt de topman van de gelijknamige schoenwinkelketen daar helemaal anders over, gaf hij te kennen in een reportage van een Eén-programma over ‘EtnoMarketing’ of reclame op maat van etnische doelgroepen.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.