Archief

Collective Cultural Identities

Foto-compilatie Global Neighbourhood: Getty Images

Het Brexit-referendum en de winst van Donald Trump lijkt te hebben gewerkt als een wake-up call voor jongeren. In Frankrijk speelden jongeren een belangrijke rol in de verkiezing van Emmanuel Macron tot president, vandaag was de rol van jongeren in de winst van Jeremy Corbyn in het Verenigd Koninkrijk mogelijk nog doorslaggevender. In Nederland valt de groei van Groen Links vooral toe te schrijven aan de populariteit van Jesse Klaver.

Eerder dit jaar heeft Getty Images, op basis van de zoektermen door adverteerders, de Global Neighbourhood als een van de belangrijkste trends voor 2017 benoemd.  Getty Images schrijft:

‘Our collective cultural identities will be less about where we are and more about what we believe.’

Deze door Getty Images geconstateerde trend is in sterke tegenspraak met de uitspraak van de Britse premier Theresa May tijdens de partijconferentie van de Conservatives vorig jaar:

‘If you believe you’re a citizen of the world, you’re a citizen of nowhere. You don’t understand what the very word ‘citizenship’ means.’

Het lijkt erop dat Theresa May de richting waar onze steeds internationaler wordende samenlevingen naar toegroeien, niet goed begrijpt. Nu de stem van jongeren vandaag voor het eerst in lange tijd zoveel invloed heeft gehad op de verkiezingsuitslag, gaan alle partijen zich in de toekomst waarschijnlijk meer op jongeren richten dan tot op heden het geval is. En jongeren zien de Global Neighbourhood trend in hun dagelijks leven eerder dan hun ouders, een trend die volgens Getty Images slechts één niet meer te stoppen kant opgaat:

‘We are becoming more internationally interconnected and this trend is only going in one direction.’

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>