Twitter ging de afgelopen dagen los op de nieuwe kerstcommercial van de Britse supermarktketen Tesco.
Onder de noemer ‘Everyone’s welcome at Tesco lanceerde de retailer een tv-commercial waarin consumenten met uiteenlopende etnisch-culturele achtergronden kerst vieren. Dat zich daaronder ook een aantal moslimvrouwen bevinden, schoot het islamofobe deel van de Britse tv-kijker blijkbaar in het verkeerde keelgat.
‘Tesco have just put an advert out showing families celebrating and enjoying Christmas dinner. Why was a Muslim family included in this ad?’ twitterde een kijker. Een ander schreef: ‘Your Christmas advert features Muslims, but they do not celebrate Christian celebrations, so why?’
Een woordvoerder van Tesco reageerde laconiek. ‘Everyone is welcome at Tesco this Christmas and we’re proud to celebrate the many ways our customers come together over the festive season.’
Overigens leverde de commercial ook een flinke stroom aan positieve reacties op: ‘Fantastic news,’ schreef een kijker, ‘a whole load of ignorant idiots are boycotting Tesco because of their Christmas advert; means their stores won’t be packed with racist idiots when I do my food shop.’
Een ander schreef ‘Shout out to Tesco for their Christmas advert showing how all of us can come together at Christmas,’ terwijl weer een derde kijker twitterde: ‘No doubt the people who claim Muslims won’t integrate are now furious that Muslims might enjoy Christmas.’
Niet alleen de moslimdames maakten de tongen los. Sommigen stoorden zich eraan dat alleen vleeseters worden bediend en vegetariërs genegeerd. Ook is er kritiek op de vroege lanceerdatum van de kerstcommercial: begin november!
Het social mediatijdperk maakt het leven van adverteerders er tegenwoordig niet makkelijker op.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.